Työterveyshuolto yrityksessä
Olemme huomanneet, että työterveyshuolto ja työterveyshammashuolto aiheuttavat usein kinkkisiä tilanteita sekä meille tilitoimistona että yrittäjille itselleen. Hoidetaan siis yhdessä dokumentaatio kuntoon ja siten yrityksellesi työterveyshuolto vähennyskelpoiseksi kuluksi!
Työterveyshuollon järjestäminen ja vähennyskelpoisuus aiheuttaa kysymyksiä. Olemmekin koonneet pienen muistilistan vähennyksistä ja järjestämisvelvollisuudesta.
Työterveyshuolto
Kaikki lähtee liikkeelle siitä, kun valitaan työterveyshuollon järjestämispaikka. Tämän jälkeen tehdään yhdessä työterveyshuollon kanssa työpaikkaselvitys, jonka jälkeen päästään tekemään työterveyshuoltosopimus. Työterveyssopimuksia on erilaisia, pystyy valitsemaan kuinka kattavan/suppean työterveyshuollon haluaa. Jos yrityksessäsi on työntekijöitä, velvollisuutesi on ottaa lakisääteinen työterveyshuolto. Yrittäjän itsensä työterveyshuolto on vapaaehtoinen. Jotta työterveyshuollon kulut ovat vähennyskelpoisia on oltava voimassa oleva työterveyshuoltosopimus, myös yrittäjän itsensä osalta.
Hammashuolto
Työterveys hammashoidosta on tehtävä erillinen sopimus. Työterveyshammashoito on työntekijälle
veroton henkilöstöetu ja yritykselle kokonaan vähennyskelpoinen kulu. Veroedun edellytyksenä on, että
hoito kuuluu perushammashoidon piiriin ja kustannukset ovat vuositasolla kohtuullisia (max noin 3.000,00
euroa per henkilö per vuosi) ja että kyseinen etu koskee koko henkilöstöä samanarvoisena.
Vähennyskelpoisuus koskee kaikkia muita yritysmuotoja paitsi yksityistä elinkeinoharjoittajaa (toiminimi).
Tiivistettynä;
1. Valitse lääkärikeskus/hammashuollon järjestäjä
2. Tee työpaikkaselvitys ja työterveyshuoltosopimus (työterveyshammashoitosopimus)
3. Toimita tilitoimistolle yllä olevat dokumentit
4. Nyt voit rauhallisin mielin käyttää työterveyshuoltoa ja kulutkin ovat vähennyskelpoisia!
Mikäli sinulla heräsi kysymyksiä, ota meihin rohkeasti yhteyttä niin selvitetään sinulle paras työterveyshuoltoratkaisu!